www.xxxcharr.nl
22. 08. 2015

Byebye ochtendhumeur! Met deze tips maak je van een lazy morning een power morning!

Ik denk dat we er helaas allemaal wel last van hebben.. Moeite hebben met vroeg opstaan.. In de zomer kan het meevallen omdat je vrolijker word van het warme zonnetje en een nieuwe dag maar nu de dagen weer korter worden en het weer langzaam winter gaat worden is opstaan een ramp. Ook zijn voor de meeste van ons de studies, opleidingen en het werk begonnen en dat betekend weer vroeg eruit Ik ben zelf absoluut geen ochtend mens en draai me liever nog eventjes om, zet de wekker op snooze en slaap verder maar met deze tips kom ik mijn ochtend een stuk fijner door!

*TRING, TRING, TRING!* *TRING*TRING TRING, TRING! De wekker.. misschien wel onze grootste vijand in de ochtend. Van een wekker word niemand blij maar je kan hem wel wat leuker instellen. Geen rot, hard geluid dat je zowat uit je bed dreunt, nee stel eens een  kabbelend beekje, kwetterende meeuwen, vogeltjes die zingen of andere geluiden uit de natuur in. Je kan er heerlijk mee in slaap vallen, maar ermee wakker worden is net zo fijn! Stel je wekker zo in dat het geluid wat harder klinkt. Vooral in het begin moet je lichaam wennen aan dit geluid en je wilt je natuurlijk niet verslapen, omdat je de wekker niet hebt gehoord. En vergeet de snooze knop! Heel fijn maar wist je dat wanneer je lichaam wakker wordt van de wekker hij eigenlijk al klaar is om uit bed te gaan. Snoozen is dus verleden tijd! (hoe fijn het ook kan zijn…)

Koffie!
Geloof me, in de ochtend is koffie het redmiddel. Als ik een lange dag te gaan heb met mijn studie, mijn werk of iets anders is koffie mijn allerbeste vriend. Wij hebben een super lekkere koffie machine die de heerlijke aroma van de koffie door je hele keuken verspreid. Daar word je als mens zo enorm blij van. Mijn favoriete koffie in de ochtend is een volle cappuccino met extra veel melk en schuim. Hmmm! Als je om half 6 al je bed uit moet voor een lange dag school is koffie echt welkom. Mocht je niet van koffie houden kan je natuurlijk ook wakker worden met een warme kop thee. Begin je dag ook altijd met 2 glazen water. . Het beste doe je dit voordat je ook maar íets anders doet. Je lichaam heeft ‘s nachts niks gekregen, dus je vocht even op peil brengen is geen slecht idee. Poets vervolgens meteen je tanden. Water drinken en je tanden poetsen zijn twee activiteiten waar je niet echt over hoeft na te denken. Het werkt verfrissend (letterlijk) en je zult merken dat je meteen een wat wakkerder gevoel hebt. Zo niet, gooi dan nog even een plens water in je gezicht.

Smoothies!
Dit doe ik meestal alleen als ik wat meer tijd heb of in het weekend. Een ochtend met een heerlijke, verse en gezonde smoothie! De groene monsters zijn het meest populair. Een healthy shot met groenten, fruit en allerlei andere lekkere vitamines. Mijn aanraders voor smoothies zijn vooral smoothie van yoghurt en veel fruit/groenten.Ik hou van de wat stevigere smoothies die wat dikker en voller zijn. Hm! Probeer eens de blueberry smoothie! Hij krijgt een mega leuk paars kleurtje en is super yum! Het enige wat je nodig hebt zijn 150 gram blauwe bessen, 500 gram Griekse yoghurt, een banaan in plakjes en 250 ml powerfruit sap. Een handje chia zaad erbij, eventjes blenden en je hebt een mega lekkere smoothie! Voor een groen monster heb je wel wat meer ingrediënten nodig maar des te lekker! Mijn favoriet daarvan is de banaan boerenkool smoothie. Ja, klinkt niet heel lekker maar is die wel! Je hebt 2 bananen, 225 gram meloensalde,  1 limoentje, 400 ml appelsap en 150 gram boerenkool nodig.

  1. Pel de bananen en snijd in stukken. Doe met de meloen in de blender. Boen de limoen schoon, rasp de groene schil eraf en pers de vrucht uit.
  2. Voeg het limoensap en -rasp toe aan de blender. Schenk het appelsap erbij en mix 2 min. Voeg de boerenkool toe en mix nog 2 min. Schenk de smoothie in 4 glazen.

Ik garandeer je een super frisse en vooral healthy smoothie! En zo begin je je dag mega goed en kan je er een volle ochtend tegenaan!

Work out & Yoga!
Sporten en yoga. Niks is fijner dan dat. Wakker worden terwijl de wereld ook langzaam wakker wordt, je de zon op ziet komen en de vogeltjes hoort fluiten. Ga een rondje hardlopen in het parkje of als je bij een meer of strand woont hardlopen in de duinen. Het is bewezen dat door de activiteit s’ochtends je de hele dag in shape, fit en uitgerust bent. Yoga is trouwens ook superfijn! Je hebt tegenwoordig genoeg apps en op internet staan genoeg yoga shedules. Geld ook voor workout. Als ik zelf een rondje wil hardlopen gebruik ik de app runkeeper!

En verder: maak van je ochtend een feestje!
Of je nu wakker word met je eigen vrolijke muziek, een rondje gaat joggen of geniet van een vers bakje koffie en een eitje, dat is allemaal aan jou! Zorg dat je ‘s ochtends niet te veel hoeft na te denken. Leg bijvoorbeeld lekker alvast je kleding klaar zodat je daar direct in kunt springen. Je kunt ook alvast je ontbijt voorbereiden of rotklusjes alvast doen zoals de oude koffiepad in de Senseo vervangen door een nieuwe. Dan hoef je ‘s ochtends alleen nog maar op de knop te drukken! Easy!

Pak alvast je tas in, leg alles klaar wat je mee wilt nemen of bereid alvast je lunch om mee te nemen. Zo ben je ‘s ochtends lekker snel klaar en kan er eigenlijk nog maar weinig mis gaan! Zo wordt de kans op een ochtendhumeur een stuk kleiner. Plan je dag!Je begint de dag met een prettig gevoel als je de dag al van tevoren hebt gepland. Je voelt je dan minder warrig en gestresst en hebt dus minder kans op een ochtendhumeur. Bedenk de avond voordat je gaat slapen wat je de volgende dag allemaal wilt bereiken en schrijf dit op. Door dit voor jezelf helder te maken weet je waarvoor je uit bed komt en kun je direct aan de slag zodra je er klaar voor bent. Je dag heeft als het ware direct een doel.

Plan iets leuks voor jezelf!Naast dat je je dag nuttig wilt inplannen is het ook motiverend om iets leuks voor jezelf in te plannen. Je staat met een lekker gevoel naast je bed als je weet dat je je op iets kunt verheugen vandaag. Nodig vrienden uit om ‘s avonds te blijven eten, spreek af om met iemand iets te gaan drinken of ga met je lover naar de bios.

Je kunt ook lekker uit lunchen gaan of jezelf een uurtje shoppen cadeau doen. Zorg in ieder geval dat de dag iets leuks te brengen heeft als je vindt dat dat nodig is. Dit waren mijn tips voor een betere, vrolijke en goede ochtend! Maak er wat van, sta eerder op en word rustig wakker. Maar het belangrijkste! Manage jou ochtendhumeur!  Merk het bij jezelf op zodra je ochtendhumeur te pakken hebt. Je hebt namelijk altijd de keuze om dit ochtendhumeur om te draaien en jezelf gewoon vrolijk te voelen. Begin gewoon eens te glimlachen en probeer je even niet meer druk te maken. Bedenk dat je er zelf voor kunt kiezen hoe je situaties interperteert. Het leven is in de meeste gevallen zo naar of zo leuk als je het zelf wilt zie.

HAVE A HAPPY MORNING! ^^

3 reacties op “bye bye ochtendhumeur!”

  1. elbrich schreef:

    Woehoe, fijne tips! Maar nog steeds ben ik geen ochtendmens.

  2. Nienke schreef:

    Leuk artikel! Ik ben echt een avondmens, met ontzettend veel moeite kom ik ’s ochtends mijn bed uit. Liever zonder verplichting, maar overmorgen begint voor mij de school weer, dus horrorochtenden gegarandeerd…

  3. Celine schreef:

    Handige tips! Ikzelf zou however nooit een ochtendmens kunnen worden..

Laat een reactie achter op Nienke Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *